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ACモータについて

モータ型番説明
PRODUCT MODEL EXPLANATION

モータ
Motor

モータ Motor
モータ寸法
Motor Frame Size
0: 42mm 2: 60mm 3: 70mm 4: 80mm 5: 90mm 6: 104mm
モータ種別
Motor Type
I: インダクションモータ
R: レバーシブルモータ
B: 電磁ブレーキ付モータ
T: トルクモータ
I: Induction Motor
R: Reversible Motor
B: Brake Motor
T: Torque Motor
モータ種別
Series
S: スピードコントロールモータ S: Speed Motor
出力
Output Power (W) (例 e.g.)
60: 60W
ファン
Fan
F: ファン付き 無し:ファン無し F: W/Fan Nothng: N/Fan
モータシャフト形状
Motor Shaft Type
N: 標準歯切り
U: 強化型歯切り
S: ストレート軸
D: Dカット軸
K: キー溝軸
N: N Type Pinion Shaft
U: U Type Pinion Shaft
S: Straight Shaft
D: D Cut Shaft
K: Keyway
極数
Pole
2: 2極
無: 4極
2: 2Pole
Nothing: 4Pone
位相
Phases
S: 単相
T: 三相
S: Single-Phase
T: Three-Phase
電圧
Voltage
100: 100V
110: 110V
200: 200V
220: 220V
230: 230V
380: 380V
周波数
Frequency
R: 50/60Hz
F: 50Hz
S: 60Hz
配線種別
Wiring Type
無: リード線仕様
B: 端子箱仕様
Nothing: Read Wire Type
B: Terminal Box Type

注:コンデンサ容量はモータ出力や電圧により異なります。モータ銘版をご参照ください。

Notes: The capacitor may be different of a single phase motor with same power code and different voltage. Please check nameplate first.

減速機
Gearhead

減速機 Gearhead
取付角寸法
Motor Frame Size
0: 42mm 2: 60mm 3: 70mm 4: 80mm 5: 90mm 6: 104mm
減速機タイプ
Gear Type
NV: 通常型減速機
UV: 強化型減速機
NV: Standard Gear Head
UV: Strong Gear Head
減速比
Gear Ratio
(例)75: 減速比
10×中間減速比 1:10
Gear Ratio of 1:75
10× denotes the decimal gearhead od ratio 1:10
形状 S: スタンダード形状
F: フランジ形状
S: Standard Shape
F: Mount Flange Shape
取付穴 K: 貫通穴
T: タップ付
K: Through Hole
T: Screw

モータ一般規格
GENERAL SPECIFICATIONS OF MOTORS

1W~180W型、2極・高速型
1W~150W、2P・High Speed

項目
Items
規格
Specifications
絶縁抵抗
Insulation Resistance
常温・常湿環境下でモータ定格運転後、コイルとケース間をDC500Vメガーで測定した値が100MΩ以上。
In the cicumstance of normal ambient temperature and humidity, the resistance can be up to 100MΩ or more when 500VDC megger is applied between the windings and the frame after rated motor operations.
絶縁耐圧
Dielectric Withstanding
常温・常湿環境下でモータ定格運転後、コイルとケース間に50Hzまたは60Hz、1.5kV(三相380Vは1.8kV)を1分間印加しても異常ありません。
In the circumstance of normal ambient temperature and humidity, there will be no problem to withstand 1.5kV (three phase 380V: 1.8kV) at 50/60hz between the windings and the frame for 1 minute after rated motor operation.
温度上昇
Temperature Rise
常温常湿環境下でモータ定格運転後、抵抗法で巻線温度上昇を測定した値が80℃以下(三相は70℃以下)。
The temperature rise of winding are 80℃ or less measured by the resistance change method after rated motor operation under normal ambient temperature and humidity, with connecting a gear head or equivalent heat radiation plate※.
絶縁階級
Insulation Class
UL/CSA規格: A種(105℃)、EN規格:B種(130℃)、F種(155℃)
UL/CSA Standards: Class A (105℃)
EN Standards: Class B (130℃), Class F (155℃)
加熱保護装置
Overheat Protection
加熱保護装置(自動復帰型) ※オプション
B種(開放:120℃±5℃、80℃±15℃)
F種(開放:145℃±5℃、95℃±15℃)
Thermal Protector inside (automatic return) opening:
Class B (opening 120℃±5℃, 80℃±15℃)
Class F (opening 145℃±5℃, 95℃±15℃)
使用環境温度
Ambient Temperature
単相100V、三相200V:-10~+50℃(結露無き事)
他電圧:-10~+40℃(結露無き事)
Single-Phase 100VAC, Three-Phase 200VAC:-10~+50℃ (Nonfreezing)
Others: -10~+40℃ (Nonfreezing)
使用環境湿度
Ambient Humidity
85%以下(結露無き事)
85% or less (Noncondensing)
保護等級
Protection Class
リード線型:IP20 Lead Wire Type:IP20
端子箱型 Terminal Box Type
単相 Sinble-phase 100V50/60Hz、110/120V60Hz、220/230V50Hz、220/230V60Hz
25W~180W IP54
三相 Three-phase 220/220/230V50/60Hz、380/400/415V50/60Hz
25W~180W IP54

放熱板寸法(材質:アルミニウム)
Heat Radiation Plate Dimension (Material: Aluminum)

モータ分類
Motor Type
寸法
Size (mm)
厚み
Thickness (mm)
1W、3W Type 80×80 5
6W Type 115×115
15W Type 125×125
25W
(2極・高速NV4I40型)
(2P/High-Speed NV4I40Type)
135×135
40W、60W Type 165×165
60W、90W、120W
(2極・高速NV5I150型)
(2P/High-Speed NV5I150Type)
200×200
120W、140W、180W Type 230×230

モータ特性
MOTOR FEATURES

インダクションモータ特性
Induction Motor Features

  1. 一般的に小型インダクションモータは電磁誘導により回転するモータです。モータの起動・回転にはコンデンサと電磁気が重要になります。起動トルクは大きくありませんが、構造がシンプルで高い効率で連続回転させることができます。
  2. 単相モータは回転方向を変えることができます。回転方向を変えるときはモータ停止後に切り替えを行ってください。
  3. 三相モータは三相電源により回転します。高い効率と起動トルク特性を持ち合わせています。
  1. Generally, Micro Induction Motor refers to the motor rotated by the induction. Induction Motor relies on capacitor and electromagnetism when starting and rotating. Though it's stating torque is not very high, it has a simple structure, high efficiency and can rotate continue.
  2. The single-phase motor have a reverse direction with the rotating's when operated. Please change the direction of single-phase motor rotation only after bring the motor to a stop.
  3. Three-phase motor relies on three-phase supply. It has a high efficiency and can get a high starting torque.

レバーシブルモータ特性
Reversible Motor Features

  1. レバーシブルモータは回転方向を頻繁に変えることが出来るようにモータ後端に簡易ブレーキを内蔵しています。簡易ブレーキの構造はブレーキ板にブレーキシューをコイルスプリングによる常時圧力で摺動させます。簡易ブレーキの働きは右記のようになります。(参照:図1)
  2. 簡易ブレーキの保持トルク・オーバーランについては下表をご覧ください。ご使用の環境により数値が異なる場合がありますのでご注意ください。
  3. レバーシブルモータはインダクションモータのようにコンデンサにより起動し同様の特性を有しています。瞬間的な回転方向切り替えに対応出来るように高い起動トルク特性が有ります。(参考:図2)
  1. 負荷摩擦により瞬間可逆性の向上
  2. オーバーランの縮小
  3. 一程度の保持力維持(定格トルクの10%程度)
  1. With friction load, increasing the instant reversal.
  2. Shorten over-run.
  3. Keep the torque in some way. (about 10% of the rated torque)
レバーシブルモータ特性 Reversible Motor Features
  1. Reversible Motor has a friction brake at the back of the motor body, which is designed for applications where reversal of direction is frequently required. For the friction brake, please check Draw 1. The damp with spring impacts the rotating brake disk and supplies with continuous press. The functions of the friction brake are as following:
  2. The keeping torque or more of the friction brake and over-run are listed in the table 1. It is only for reference. As it will change according to the rotating period as well as the temperature. Please also note that the Torque may be a little lower than the one listed in the table when being operated initially.
  3. The reversible Motor, like Induction Motor, is started by the capacitor and has a same torque characteristic with the Induction Motor. But the Reversible Motor is designed with a higher starting torque to increase the instant reversal features. Please check drawing2.

保持トルク・オーバーラン表
Table 1. Keep Torque and Over-run

相数
Phase
寸法
Size
出力
Output
モータ型番
Motor Model
保持トルク
Keep Torque
オーバーラン
Over-run
mm W N.cm Kgf.cm 回転数
Cycles
単相
Single-phase
60 6 NV2R6 0.5 0.051 4
70 15 NV3R15 1.3 0.133 5
80 25 NV4R25 1.5 0.153 5
90 40 NV5R40 4.0 0.40 6
60 NV5R60
90 NV5R90
120 NV5R120
保持トルク・オーバーラン表 Table 1. Keep Torque and Over-runs

無励磁作動型電磁ブレーキ付モータ特性
Power Off Activated Type Electromagnetic Brake Motor Features

  1. 動作構造

    無励磁作動型電磁ブレーキ付モータはコイルに電圧をかけるとスプリングにより押されていたアーマチュアが吸引されます。そしてアーマチュアとブレーキライニングの間に間隙が発生してモータが回転します。コイルの電圧を切ると、アーマチュアとスプリングによりブレーキライニングに圧力をかけることにより制動力が発生しモータは停止します。(注:図3)

  2. 電磁ブレーキ特性

    交流による無励磁作動型電磁ブレーキで、モータとダイレクトに接続されています。電力解除と同時にモータ瞬時停止し負荷を保持します。保持トルクは0.05~2.0N・mです。電力解除後に保持力を有する構造となっており、予期せぬ電力解除時の安全ブレーキとして適しています。頻繁な回転方向の切り替えができ、1分間に6回程度の停止ができます。(3秒以上の間隔を開けてご使用ください。)

    モータとブレーキ部には同じ電源・交流電源を用いることができます。上記数値はご使用環境によって必ずしも同じとは限りません。ご使用の際はモータケース表面温度が90℃以下となるようにご注意ください。

  3. 起動時間・制動時間特性

    電磁ブレーキ付モータの起動時間は、モータの起動時間に電磁ブレーキ解放時間を加えたものです。制動時間は電力解除後にモータが完全に停止するまでの時間となります。モータ起動時間、制動時間やオーバーランはご使用機器の組み合わせや環境により異なりますのでご注意ください。

  1. Structure and Operation Principle

    Table 3 is the structure for the Electromagnetic Brake Motor. We produce the Power Off Activated Type. Exerting the voltage on the winding, it will magnetize the armature pressed by the spring. The motor will be in a stage of rotating, when there is a backlash between the armature and brake rim. Once the winding voltage is cut down, under the influence of spring, the armature press the brake rim, which will create a brake force. Then the motor gets to a stop.

  2. The Characteristics of the Electromagnetic Brake

    It is an AC Power Off Activated Type Electromagnetic Brake which is connected directly with the motor. It will get to a blink stop and keep load when the supply is power off. It will keep the torque between 0.05-2.0Nm. It is especially suitable for the safety brake in the circumstance of unconsciously power off. The electromagnetic can change its direction frequently. It can be stopped 6 times in a minute. But be sure that it lasts for 3seconds or more.

    After we set a commutating loop in the brake, it can share the power supply with the motor.

    The value is standard. It will be change in different condition. When actually used, be sure to make the surface temperature of the motor less than 90℃.

  3. The Features for the Starting Time and Brake Time

    The starting time means the time for the motor's starting time plus the electromagnetic brake release time. The brake time means the time from power cut off to the time of motor completely stop. The over-run, starting time and brake time will be different according to the different applications.

電磁ブレーキ特性(無励磁作動型)
Electromagnetic Brake (Power off Activated)

相数
Phase
寸法
Size
mm
出力
Output
W
電圧
Voltage
V
周波数
Frequency
Hz
電流
Current
A
出力
Output
W
保持トルク
Keep Torque
N.m Kgf.cm
オーバーラン
Over-run
回転数
Cycles
1 Phase 70 15 100
110
120
50/60 0.191 8.2 0.5 5 3.5
80 25
90 40
60
90 220
230
0.111 10.0 1.0 10
120
100 120
140
180 0.144 13.0 2.0 20
3 Phase 60 6 200~230 50/60 0.073 6.6 0.25 2.5
70 15 380~415 0.037 6.6 0.25 2.5
80 25 200~230
380~415
0.091
0.046
8.2
8.2
5.0
5.0
5
5
90 40
60
90 200~230
380~415
0.111 10.0 1.0 10
120
100 120 0.056 10.0 1.0 10
140
180 200~230
380~415
0.144 13.0 2.0 20
0.072 13.0 2.0 20
電磁ブレーキ特性(無励磁作動型) Electromagnetic Brake (Power off Activated)

スピードコントロールモータ
The Features of the Speed Control Motor

  1. モータとコントローラのセットで使用し簡単に接続ができます。スピードはポテンションメータにより簡単に調整が可能です。モータを瞬時停止させる機能はついておりません。
  2. コントーラにより以下の範囲でスピードの調整が出来ます。 50Hz:90-1400rpm 6Hz:90-1700rpm
  3. 過度の温度上昇を避けるためにモータを長時間低速状態でご使用にならないでください。
  1. It is a unit of the controller and motor. It only needs to connect one time. The speed can be easily adjusted by the potentiometer. The controller is fixed with speed-control loop, capacitor, speed enactment etc. There is no function of instant stop in the unit.
  2. The controller can make the speed variable between 90-1400rpm at 50 Hz and 90-1700rpm at 60Hz.
  3. Please don't run motor at low speed for long time avoiding over heat.
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